Bästa-Lyrosin

L-Tyrosin: Allt du behöver veta & Bästa tillskotten

Tillskott av L-Tyrosin är väldigt populärt då det hjälper människor att prestera och må bättre, vilken livsstil du än har. Från gymräven till studenten och dig som sitter på kontor. I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta om L-Tyrosin.

Vilka hälsofördelar kan L-Tyrosin ge dig, hur stor dos bör man ta och finns det några potentiella biverkningar? Vilka livsmedel är rika på L-Tyrosin?

Vi svarar på det och mycket mer.

Bästa L-Tyrosin-tillskotten

L-Tyrosin förbättrar vår mentala skärpa, höjer prestationsförmågan, ökar fettförbränningen och hjälper oss att bygga muskler.

Vi vill ha allt detta – men vilket av alla kosttillskott kan ge oss de här effekterna?

Eftersom vi vill ha L-Tyrosin i ren form, utan onyttiga tillsatser, så är det inte mycket som skiljer olika produkter åt. Det du bör titta på är:

  • Tillverkare
  • Pris
  • Form
  • Mängd
Använd kosttillskott från kända och väletablerade tillverkare som vet vad de sysslar med och som låter sina produkter genomgå strikta tester.

Här är våra favoriter:


Bäst i test: Core Tyrosine Caps
Svenskt kosttillskotts egna produkt. Den är billigare än de andra, innehåller Tyrosin i fri form och har väldigt många positiva recensioner. 600 mg Tyrosin per kapsel – supereffektivt! Helt klart det bästa valet!


Väldigt populärt: Healthwell Tyrosin 500
Healthwell är ett av de främsta hälsokostföretagen. Pålitlighet och effektivitet är synonymt med deras produkter. Deras L-Tyrosin-tillskott är ett av de populäraste. En av våra favoriter!


Bästa pulvret: Core Tyrosine
Perfekt för dig som inte vill ha kapslar eller tabletter. Pulvret blandas ut lätt med vatten och är enkelt att dricka. Det mest prisvärda alternativet på marknaden idag.


Bäst för sköldkörteln: Thorne Thyrocsin
Innehåller inte bara L-Tyrosin, utan även en hel del vitaminer och mineraler som främjar en normal och hälsosam sköldkörtelfunktion. Ganska kostsam, men utomordentligt bra för dig som vill investera i hälsan.


Vad är L-Tyrosin

Om du letar efter ett tillskott som är humörhöjande och som kan öka din prestation vid träning, då är L-Tyrosin något som folk förr eller senare kommer att kolla upp.

Tyrosin är en aminosyra som är väsentlig för att bygga upp nästan alla proteiner i din kropp. Med hjälp av Tyrosin byggs dina muskler upp och gör dig frisk och stark. Kanske är det just därför som L-Tyrosin är extra populärt bland kroppsbyggare. Vi vet också att Tyrosin dessutom är väsentligt för våra sköldkörtelhormoner.

Det är viktigt att skilja på L-Tyrosin och Tyrosin. Det är Tyrosin som är själva aminosyran och L-Tyrosin är namnet den får när den intas i fri form. I fri form kan aminosyran tas upp snabbare av blodet.

Sammanlagt finns det 20 aminosyror som bygger upp protein i din kropp och Tyrosin är en av dessa. Denna aminosyra är essentiell, vilket innebär att din kropp själv kan skapa den. Genom att tillföra extra L-Tyrosin får du dock positiva effekter i din kropp.

L-Tyrosin är populärt att använda i uppiggande syfte och ingår därför ofta i tillskott med just detta syfte.

För att maximera kroppens nivåer av L-Tyrosin kan du ta tillskott eller äta livsmedel som är rikt på aminosyran, såsom kött, nötter och ost. Genom att inta tillskott av L-Tyrosin kommer du få bättre förutsättningar för muskelbygge, en bättre mental prestationsförmåga, öka din fettförbränning och känna dig piggare.

Varför du måste få i dig L-Tyrosin

Tyrosin är viktigt för att protein ska kunna skapas i din kropp. Tyrosin är nämligen en av 20 aminosyror som bygger upp protein. Dessutom är Tyrosin den viktigaste delen av sköldkörtelhormonerna T3 och T4. Detta beror på att Tyrosin omvandlas till sköldkörtelhormonet Tyroxin i kroppen.

Tyrosin är även viktigt för skapandet av tyreoideahormoner, ett ämne som reglerar allt från kroppens ämnesomsättning och dopamin till melanin och noradrenalin. Tyrosin är alltså en väsentlig del av din kropp och många av dess funktioner.

Tyrosin bygger upp protein

Tyrosin är alltså en aminosyra som medverkar till att bygga upp protein i din kropp. Detta är en stor fördel om du tränar mycket och vill se bra resultat. Tillskott av L-Tyrosin kan nämligen:

  • Öka din prestation
  • Öka din fettförbränning
  • Ge mer muskelmassa
  • Ge bättre mental skärpa

Att L-Tyrosin ka ge dig ett bättre humör och en bättre mental skärpa beror på att Tyrosin ger en mer balanserad produktion av neurotransmittorer som arbetar för att överföra nervimpulser mellan neuroner.

Att L-Tyrosin dessutom kan ge dig mer muskelmassa beror på att aminosyran ökar frisläppandet av det tillväxthormon som stimulerar uppbyggandet av muskelmassa.

Därför är L-Tyrosin viktigt vid träning

Aminosyran är en förstadiesyra till allt från dopamin och adrenalin till noradrenalin. Dessa tre är alla signalsubstanser som är viktiga för din kropp när det kommer till att ge dig en bättre mental hälsa, göra dig skarpare och få dig på gott humör. De ger dig dessutom högre energinivåer.

Adrenalin, som Tyrosin hjälper till att reglera, är väsentligt för kroppens flyktfunktion. Det är adrenalin som ökar blodflödet till dina muskler och höjer pulsen när kroppen förbereder sig för att fly. Adrenalin gör helt enkelt kroppen redo för en stark prestation, något som är viktigt vid din träning.

Dopamin däremot kallas ofta för ett ”må bra-hormon” och är en substans som finns i det centrala nervsystemet. Rätt nivåer av dopamin gör dig pigg och glad och vid träning hjälper det dig att fokusera.

Tyrosin binder till jod och bildar därmed T3 och T4. Den ökning av fettförbränningen som L-Tyrosin kan bidra till beror just på dess inverkan på sköldkörtelhormonerna T3 och T4. Dessa hormoner reglerar nämligen fettförbränningen och ämnesomsättningen och kan öka dessa vid höga nivåer.

Livsmedel rika på Tyrosin

Det är viktigt att du får i dig tillräckligt med av alla aminosyror för att kunna fungera optimalt. Detta för att din kropp ska kunna bygga muskler och fungera väl.

Genom att äta Tyrosinrik mat får du i dig denna aminosyra på naturlig väg och kan stärka dina depåer. Det finns mängder av livsmedel som innehåller Tyrosin. Framförallt i proteinrik mat. För att boosta ditt Tyrosin rekommenderar vi dig att äta mycket av:

  • Kött
  • Ägg
  • Jordnötter
  • Mjölkprodukter såsom keso, grädde och ost
  • Soja
  • Pumpakärnor

Genom att äta livsmedel rika på Tyrosin håller du igång alla de funktioner där Tyrosin medverkar. Genom att ta tillskott av L-Tyrosin däremot kan du ta del av de effekter som bara en optimal nivå av L-Tyrosin kan ge.

Tecken på Tyrosinbrist

Precis som med de flesta ämnen i kroppen går det även att få brist på Tyrosin. Om du har för låga nivåer av Tyrosin kan du få en rad obehagliga och negativa symptom.

Om du är kvinna och använder p-piller, då är det extra vanligt att du kan drabbas av depression om du har för låga nivåer av Tyrosin i kroppen. För låga nivåer kan även ge hypotyreos, en vanlig underfunktion i sköldkörteln som drabbar många kvinnor. För män är det vanligare att drabbas av impotens vid låga Tyrosinnivåer.

Brist på Tyrosin i kroppen kan även visa sig genom sjukdomen Parkinsons, pigmentsjukdomen vitiligo, ADD och ADHD. De två senare kan bli hjälpta av L-Tyrosin då tillskott av Tyrosin kan göra att hjärnan fungerar bättre och koncentrationen ökar.

Något annat som händer i kroppen när den har för lite Tyrosin är att du kan få låg kroppstemperatur och lågt blodtryck.

Vi vet att optimala nivåer av Tyrosin leder till ökning av dopamin i kroppen. Brist på Tyrosin leder däremot till att du kan känna dig trött och nere. Dessutom kan du känna dig svag i kroppen och tappa din lust och ork att göra saker.

Låga nivåer av Tyrosin kan framförallt drabba vegetarianer, veganer och de som generellt äter en proteinfattig kost.

[ Läs: Bäst i test av Chlorella ]

Dosering av L-Tyrosin

Aminosyran Tyrosin finns i många tillskott, men du kan också inta det i enskild form som L-Tyrosin för bättre och snabbare effekt. Om du vill testa att inta L-Tyrosin rekommenderar vi att du intar 2 000 till 3 000 milligram per dag. Detta är en tillräcklig dos för att du ska få bra effekt.

Generellt verkar L-Tyrosin bättre i låga doser än höga och en högre dos kommer inte ge några extra effekter. Något som kan ge dig en extra god effekt är däremot om du intar ditt L-Tyrosin tillsammans med koffein.

Inta ditt L-Tyrosin 30 minuter innan en måltid, alltså på fastande mage. L-Tyrosin intas med fördel på morgonen eller kvällen.


Fortsätt läsa på Formell

Lämna en kommentar