Vitamin C: Bästa kosttillskotten, Livsmedel och Hälsofördelar

Bästa Vitamin C-tillskotten

I grund och botten finns det inte mycket som skiljer kosttillskotten åt när det kommer till Vitamin C. Därför bör du fokusera på:

  • Mängd C-vitamin per dos
  • Tillverkare
  • Pris
  • Form

Vi rekommenderar att du håller dig till pålitliga och väletablerade tillverkare inom hälsokost när du köper dylika tillskott.

Baserat på ovanstående utvärderingsmall, har vi satt samman en bäst i test-lista av Vitamin C-tillskott.

Bästa Vitamin C-tillskotten idag:

C-vitamin

När man hör om C-vitamin är det vanligt att man tänker på förkylningar och influensa. Immunförsvaret brukar oftast vilja ha en boost av C-vitamin för att lindra och förkorta förkylningar. Även om man bör boosta upp med C-vitamin innan själva sjukdomen bryter ut helt. Vitaminen gör sig med andra ord bäst i förebyggande syfte.

Men C-vitamin är bra för mycket mer än att bara lindra symptom vid förkylningar.

C-vitamin är en stark antioxidant som stärker din kropps naturliga försvar mot sjukdomar och inflammationer. Här nedanför har vi gått igenom några av C-vitaminens främsta hälsofördelar.

Vad är vitamin C bra för

Motverkar cellskador

Kemikalier i kroppen som kan skada dina celler försvinner ur din kropp om du ökar intaget av C-vitamin. Vitaminet neutraliserar så kallade ”fria radikaler” i din kropp som tillkommit av cigarettrök, föroreningar, solljus eller strålning. Man kan säga att C-vitamin är som en antioxidant.

C-vitamin bidrar även som ett skydd under en längre tid och kan hjälp till att förhindra olika sjukdomar.

Bygger upp din kropp

Utan intag av proteinet kollagen skulle din kropp falla sönder, fibrerna i kollagen snurrar sig runt varann och bildar byggnadsställningen för kroppen och dina ben, hud och även för hjärtat. Kollagen behövs också för att förstärka senor ledband och blodkärl.

För att ny hud ska växa fram och minska på ärrvävnader samt rynkor behöver du ett bra intag av kollagen.

Så vad har det här med vitamin C att göra?

För att din kropp ska kunna producera kollagen så behöver den C-vitamin. Vitaminer och mineraler arbetar sällan på egen hand, utan de är en kugge i hjulet för att kroppens alla funktioner ska fungera korrekt.

Ökar hjärnans kapacitet

Genom att kroppen får i sig C-vitamin så tillverkar den de viktiga hormonerna som behövs för att kunna transportera viktiga signaler ifrån hjärnan och runt i hela kroppen. De hormonerna är bland annat dopamin, serotonin, adrenalin samt noradrenalin. De påverkar ditt minne, motivation, humör och din känsel.

Bra ögonhälsa samt syn

I morötter finns det A-vitamin som är till fördel för ögonen, men även C-vitamin kan hjälp till att förhindra och bromsa åldersrelaterade ögon- och synproblem. Det finns studier som bland annat pekar på att ett intag av C-vitamin kan ge lägre risk för gråstarr.

Motverkar cancer

Genom att få höga doser av C-vitamin intravenöst kan man bromsa både tillväxten och spridningen av just cancerceller i kroppen. Det kan även göra så att strålningen och cellgifterna fungerar bättre.

Det var under 70-talet som forskare upptäckte att Vitamin C kan ha positiva effekter på människor som har cancer och som går igenom cellgiftsbehandling. På senare tid har dessa studier däremot kommit att anses som bristfälliga. Man är alltså inte övertygad om att C-vitamin faktiskt hjälper mot cancer.

Intresset och kopplingen är däremot fortfarande ett hett debatterat ämne bland forskare, och än idag genomförs studier för att se korrelationen. Om du vill veta mer om Vitamin-C och cancer, så rekommenderar vi den här artikeln hos Cancer.gov och den här artikeln publicerad av mayoclinic.org.

Sänker blodtrycket

Studier har visat att C-vitamin kan hjälpa kroppen att sänka blodtrycket både hos personer med högt blodtryck. Enligt forskare på John Hopkins University School of Medicine, så kan stora mängder C-vitamin (500 mg) sänka blodtrycket.

Många faktorer har inverkan och ökar risken för hjärtsjukdomar, även högt blodtryck, höga nivåer av dåligt kolesterol, låga nivåer av bra kolesterol och triglyceridnivåer.

C-vitamin kan dock bidra till att minska dessa riskfaktorer och kan minska risken för hjärtsjukdomar.

Livsmedel innehållande C-vitamin

  • Apelsin
  • Grapefrukt
  • Citron
  • Lime
  • Jordgubbar
  • Blåbär
  • Hallon
  • Tranbär
  • Papaya
  • Kiwi
  • Ananas
  • Plommon
  • Melon
  • Bananer
  • Äpplen
  • Päron
  • Paprika
  • Kål
  • Grönkål
  • Mangold
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Brysselkål
  • Tomater
  • Sötpotatis
  • Squash
  • Bladspenat

C-vitamin samarbetar bra tillsammans med andra livsmedel och kan hjälp kroppen att absorbera andra näringsämnen din kropp behöver. Intressant nog kan ett tillskott av C-vitamin hjälpa till att förbättra absorptionen av järn från kosten.

En sallad med röd paprika tillsammans med broccoli, bladspenat och bönor är bra tillskott till maten. Även jordgubbar på havregrynsgröten ökar intaget av både järn och C-vitamin betydligt.

[ Läs: Här är multivitaminerna som ger dig allt du behöver ]

Hur mycket C-vitamin per dag

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna bör få i sig minst 75 mg per dag. Gravida och ammande bör få i sig något mer.

Eftersom våra kroppar inte kan tillverka C-vitamin behöver vi äta en varierad kost varje dag innehållande både frukt och grönsaker. Oftast får vi i oss den mängd vi behöver vid en varierad daglig kost, men ibland behöver kroppen en boost i form av kosttillskott.

Personer med hjärtproblem, inflammationer i munnen eller som är förkylda behöver öka sitt intag varje dag.

Rökare behöver större intag

Personer som röker har oftast lägre nivåer av C-vitamin i sina kroppar. Det beror på att de har många fler fria radikaler som kroppen behöver göra sig av med än vad icke rökare har.

En rekommendation är att rökare bör få i sig minst 35 milligram extra C-vitamin varje dag för att kroppen ska kunna göra sig av med de fria radikalerna. Detsamma gäller för personer som omger sig av rökare och “passiv rök”.

Brist på C-vitamin

Det är inte alls bra att kroppen får för lite C-vitamin i sig. Förr i tiden dog många i skörbjugg, på grund av vitamin C-brist.

Idag ligger störst risk hos personer som inte äter så bra varierad kost eller som missbrukar droger eller alkohol. Även sjukdomar som cancer och njursjukdomar kan göra så att en person hamnar i riskzonen för att lida brist av C-vitamin.

Symptom vid brist av C-vitamin är oftast trötthet, blödande eller svullet tandkött, tandlossning, förtjockning av huden, ömmande leder samt blåmärken och sår som inte försvinner eller läker.

Det är relativt ovanligt att människor har brist på vitamin C i Sverige. Om du misstänker att du har brist på Vitamin C, är det rekommenderat att kontakta läkare för rådgivning.

Bieffekter av för stort intag av C-vitamin

Även om brist av C-vitamin är farligt, så måste man ändå vara försiktigt så att man inte konsumerar för mycket – då även det är skadligt.

Kroppen behöver göra sig av med överskottet i urinen och då kan allt för stora mängder orsaka besvär. Vid en överdosering av mer än 2 000 milligram per dag kan magbesvär, diarré samt magkramp uppstå. Större doser av C-vitamin kan även orsaka njursten.

Livsmedelsverket menar på att större konsumtion med största sannolikhet inte kan orsaka allvarligare sjukdomar, så som cancer. De främsta bieffekterna är just magbesvär, som beskrivet här ovanför.


Fortsätt läsa på Formell