Bästa proteinpulvret 2019 – 5 Bäst i test proteinpulver

Alla människor behöver protein, men det är extra viktig om du är fysiskt aktiv. Vare sig du vill bygga muskler, gå ner i vikt eller förbättra kroppens återupphämtning.

Bästa proteinpulvret

Vi har gått igenom de populäraste proteintillskotten för att hitta de som presterar bäst för minst pengar.


Bäst överlag: Core Whey protein
”Förser kroppen med protein både snabbt och långsamt under dagen”


Bäst för viktminskning: Optimum Nutrition 100% Casein
“Mättande, fyllig och innehåller få kalorier”


Bäst för muskelökning: Core Protein Pro
“Makalöst mycket protein per portion, hela 37.4g!”


Bäst för veganer: Better You Ärt & Havreprotein
“Helt fri från laktos och socker. Proteiner från växtriket, perfekt för veganer”


Bäst för laktosintoleranta: Core egg Protein
”Äggprotein är perfekt för dig som inte vill ha laktos, men som heller inte vill kompromissa med proteinvärdet”


Godaste proteinpulvret: Core Whey protein
“Riktigt goda smaker med hela 19 olika varianter att prova på!”


Bäst i test: Core Whey Protein

  • Rik på BCAA
  • Protein av hög kvalitet
  • Mjölk från Norden
  • 26.4g protein per portion

Svenskt kosttillskotts egna märke och flaggskepp. Det här pulvret består av kaseinprotein och vassleprotein. Vilket innebär att du förser kroppen med protein både snabbt och långsamt under dagen.

Kasein tas upp långsamt av kroppen, så dina muskler får i sig protein även ett par timmar efter intag.

Vassleprotein tas upp snabbt av kroppen, vilket är perfekt direkt efter träningen. I Core Whey har man alltså tagit det bästa ur två världar för att fylla alla dina behov.

Definitivt en av de bästa proteinpulverna idag. Priset och kvalitén är det inte många som kan tävla med. Smakerna är riktigt goda och med 19 olika varianter att välja på så finns det något för alla.


Bäst för viktminskning: Optimum Nutrition 100% Casein

  • Långsamt upptag
  • Mättande
  • Bra för viktnedgång
  • Goda smaker

Kasein tas långsamt upp av kroppen, vilket betyder att om du dricker en shake nu, så förses kroppen med protein upp till 4-5 timmar framåt. För dig som har lång tid mellan måltiderna är det perfekt, då kroppen slipper hamna i en svältstatus. Många använder därför burken precis innan läggdags, eller innan ett långt möte eller föreläsning där det inte finns möjlighet att äta.

Trots att en portion endast innehåller 110kcal, så fyller kasein upp och mättar dig väldigt bra. Det känns som att man har ätit något mycket tyngre. Av den anledningen är kasein, och just den här burken, ett populärt val för de som vill gå ner i vikt.

Det här proteinpulvret är perfekt om du:

  • vill gå ner i vikt
  • har långt tid mellan måltiderna
  • vill ha ett kvällsprotein

Bäst för muskelökning: Core Protein Pro

  • 37.4g protein per portion!
  • Snabb upptagningsförmåga
  • Bra pris
  • Väldigt populär

Ett riktigt monster i vår lista. Core Protein Pro är lika hardcore som den låter och innehåller nästan dubbelt så mycket protein än många andra kosttillskott. Du får makalöst mycket protein per portion, hela 37.4 gram!

Tittar man på innehållsförteckningen så är det uppenbart att syftet är att bygga muskler. Snabbt. Man har verkligen bombarderat burken med högkvalitativt protein från vassleisolat och hydrolysat. Det betyder att proteinet tas upp extremt snabbt av kroppen, vilket gör det här pulvret exemplariskt precis innan och/eller efter träning.

Något som många reagerar positivt på är hur pass lite kolhydrater burken har. En portion har så lite som 0.2 gram kolhydrater och 0.7 gram fett. All fokus ligger på att ge kroppen och musklerna så mycket protein som möjligt och så snabbt som möjligt.

Om du snabbt vill bygga muskler så är det här ett självklart alternativ.


Bäst för veganer: Better You Ärt & Havreprotein

  • Laktosfri
  • Fri från överflödiga tillsatser
  • Lättblandad

Om du inte vill ha animaliskt protein eller något annat som kommer från djurriket, så är Better You ett bra val. Pulvret är naturligt fritt från laktos och den har sötats med stevia.

Innehållsförteckningen är kort och koncist:
Havreprotein
Ärtprotein
Kakaopulver
Aromer
Stevia (sötningsmedel)

En portion ger 67kcal och 14 gram protein. Många, framförallt veganer, använder därför den här burken som supplement till själva matlagningen. Den går givetvis att drickas på egen hand och du har 5 goda smaker att välja på, men om syftet är att gå upp i vikt eller öka i massa så krävs det något mer. Såvida du inte vill dricka flera shakes per dag.

Ett riktigt bra svensktillverkat proteinpulver med ett nyttigt innehåll.


Bäst för laktosintoleranta: Core egg Protein

  • Inget tillsatt socker
  • Väldigt lite fett & kolhydrater
  • Billig

För 10-20 år sedan var det svårt för laktosintoleranta att hitta bra proteinpulver. De flesta var mjölkbaserade och man fick därför förpassas till att äta mycket bananer, ägg, kyckling och fisk istället.

Men tiden har kommit då laktosintoleranta har ett stort urval att välja på. Vi har testat många varianter och vår favorit blev Core egg protein.

Ägg är en högvärdig proteinkälla, vilket betyder att den innehåller alla essentiella aminosyror som kroppen måste få i sig genom kosten. Det är framförallt viktigt för dig som tränar och därmed bryter ner musklerna. För optimerad återhämtning och muskeluppbyggning så måste kroppen hela tiden matas med dessa aminosyror.

Rent näringsmässigt så innehåller Core egg protein få kalorier och väldigt lite kolhydrater. En portion ger dig 20.3 gram protein, 0.4 gram kolhydrater och 87 kcal. Många träningsintresserade vill ha kosttillskott med så lite kolhydrater som möjligt och då är den här produkten ypperlig.

I skrivande stund finns det bara två smaker att välja på: choklad och tropisk. Svenskt kosttillskott (tillverkaren) är kända för sina breda smakvariationer, så troligtvis kommer det att finnas fler sorter att välja på i framtiden.


Hitta bästa proteinpulvret för dig

Det finns tyvärr ingen ”one size fit all” när det kommer till proteinpulver och kosttillskott. De alla har inte samma näringsinnehåll, mängd protein eller upptagningsförmåga. Därför finns det produkter som passar bättre för vissa ändamål och syften än andra.

Det är framförallt tre saker du måste fråga dig innan du köper ett pulver:

Vad är syftet?

Medan några proteinpulver är designade för att hjälpa dig att gå ner i vikt, så finns det vissa som är gjorda för att du ska kunna lägga på dig massa. Se till att du väljer ett pulver som är i enlighet med dina mål.

Vilken proteinkälla?

Nuförtiden finns det allt från vassleprotein, till ärtprotein och hampa. De alla har olika värden och tas upp olika effektivt av kroppen. För att inte nämna eventuella intoleranser och allergier. Välj därför proteinkälla med omsorg.

Längre ner hittar du skillnaderna mellan de olika proteintyperna.

Vilka ingredienser vill du (inte) ha?

Inte bara proteinkällorna skiljer sig mellan olika produkter, men också ämnena i pulvret. Medan vissa kosttillskott har en relativt naturlig och kort innehållsförteckningen, så har andra blivit tillsatta med socker och andra sötningsmedel. Titta alltid på innehållsförteckningen innan du köper något, framförallt om du har intoleranser och allergier.

[ Läs: Bästa kreatinet ]

Välj rätt typ av protein

Alla proteinkällor är inte jämlika. Även om kroppen använder varje proteintyp till samma sak, så kan både upptagningsförmågan och proteinvärdet skilja sig.

  • Vassleprotein – Snabb upptagningsförmåga
  • Kaseinprotein – Långsam upptagningsförmåga
  • Övriga proteintyper

Vassleprotein

Den vanligaste proteintyper i kosttillskott, av den simpla anledningen att det är billigt och snabbt upptaget av kroppen.

Vassle, som kallas för whey på engelska, kommer från komjölk och innehåller därför laktos. Det överflöd av vätska som skapas när man gör ost är vad som senare blir till vassleprotein.

Det finns två olika typer av vassleprotein: koncentrat (Whey-80) och isolat (Whey-100). Den sistnämnda innehåller mindre laktos, mer protein och är oftast dyrare.

Den snabba upptagningsförmågan gör så att musklerna förses med protein väldigt snabbt. Därför används vassle oftast i direkt anslutning till träningstillfället.

Kaseinprotein

Även kasein utvinns från mjölk. Den stora skillnaden är att kasein tas upp långsamt av kroppen. Många väljer därför att använda kasein väldigt strategiskt. Oftast precis innan de ska lägga sig för att sova eller när de vet att de har en lång föreläsning eller möte framför sig, utan möjlighet till att äta. Kroppen och musklerna förses då med protein i upp till 5 timmar efter att du drack shaken.

Kasein är fyllig och gör så att många känner sig mätta. De som vill gå ner i vikt brukar därför föredra kasein framför vassle.

Äggprotein

De flesta som har laktosintolerans, men inte har problem med att äta animaliskt protein, brukar vända sig till äggprotein. Ett bra alternativ och en fullvärdig proteinkälla. Äggprotein är också väldigt snålt på fett och kolhydrater.

Biffprotein

Dyrare än de flesta andra proteintyperna, men ofta väldigt prisvärt. Pulvret är gjort på nötkött, vilket innebär att du får både kreatin och BCAA i pulvret. Fritt från laktos och brukar vara snällt mot magen.

[ Läs: BCAA bäst i test ]

Sojaprotein

Utvinns från sojabönor och är därför helt fritt från animaliskt protein. Används främst av vegetarianer, veganer och laktosintoleranta. Sojaprotein har fått mycket kritik på senare år, då det sägs stimulera människans östrogen. Om man vill bygga muskler så vill man att testosteronet ska stimuleras, inte östrogenet, som är kvinnans könshormon.

Huruvida det faktiskt har en negativ påverkan på fysiskt aktiva är fortfarande inte fullt klarlagt. De flesta menar på att det inte är skadligt att dricka sojaprotein ett par gånger i veckan. Men om du är ok med animaliskt protein, så rekommenderar vi biff- eller äggprotein istället.

Hampaprotein

Hampaprotein används också främst av veganer. Det innehållet mycket fibrer, vitaminer och fetter. Dessvärre är proteinhalten låg och kosttillskott gjorda på hampa är oftast väldigt dyra.

Ärtprotein

En till protein från naturen som inte innehåller något från djur. Ärtprotein säljs sällan i en egen förpackning, utan kombineras oftast med någon annan proteintyp. I vår bäst i test-lista har vi Better You’s proteinpulver som baseras på ärtor och havre.

Risprotein

Huvudargumentet för risprotein är att det är snällt mot magen och att det innehåller mycket mineral och vitaminer. De här kosttillskotten kan vara kostsamma, men för den som har problem med magen är det som ett skänk från ovan.


Fortsätt läsa på Formell

Lämna en kommentar