Kalium: Bästa tillskotten 2020 & Stor Guide

Kalium är en livsviktig mineral som påverkar allt från ditt blodtryck, till ditt nervsystem och din matsmältning. Tyvärr kan vår västerländska diet innehållande mycket socker, koffein och alkohol göra att vi lider brist på kalium – vilket kan få en rad negativa konsekvenser.

I den här artikeln lär du dig vad kalium är för något, varför det är viktigt för oss människor, hur mycket du behöver varje dag och i vilka livsmedel du hittar mest kalium i. Inledningsvis hittar du en bäst-i-test lista över de bästa kalium-tillskotten.

Bästa kalium-tillskotten

Det finns en handfull bra kalium-tillskott på marknaden idag. De innehåller sällan något annat, utan består oftast enbart av kalium. Inga andra vitaminer eller mineraler.

Så när du tittar efter ett kaliumtillskott bör du titta på:

  • Tillverkaren
  • Mängd per dos
  • Priset

Som alltid bör du köpa en produkt från en väletablerad tillverkare. Då vet du vad du får. Sedan bör du avgöra hur stor mängd du vill få i dig per kapsel/tablett och vad din budget är på.

Här nedanför har vi samlat de 6 bästa kalium-tillskotten på marknaden idag. De alla är prisvärda och kommer från erkända företag med ett stort följe inom hälsokostindustrin.

Vi rekommenderar att du väljer den burk vars pris och dos passar dig bäst. Längre ner i den här artikeln hittar du information om hur stor dos män respektive kvinnor behöver per dag.

De bästa kalium-tillskotten idag:

Healthwell Kalium 750
750mg kalium/kapsel


Core Kalium Complex
700mg kalium/kapsel


Holistic kalium
250mg kalium/kapsel


Green Earth kalium
100mg kalium/tablett


Solgar potassium
99mg kalium/tablett


Vad är Kalium

Kalium är en mineral som vi måste ha för att klara bland annat att hålla en jämn vätskenivå i kroppen. En vuxen människa har 150-250 g kalium i kroppen. Det motsvarar ungefär 5% av alla mineraler vi har i kroppen. 98% av det kalium vi har finns inuti våra celler.

Kroppen absorberar kalium lätt, men nästan 90% av det utsöndras genom njurarna och tarmen. Kalium är alltså ett naturligt vätskedrivande medel och är betydelsefullt för bortforsling av kroppens avfallsprodukter, som vatten och natrium.

Kalium är även viktig för att upprätthålla rätt pH-värde i kroppen.

Varför kalium är viktigt

Vi behöver kalium av en mängd olika anledningar. Det man först och främst tänker på när det gäller kalium är vätskebalansen i kroppen. Men det behövs också för bland annat:

  • Nervsystemet
  • Blodtrycket
  • Musklerna
  • Matsmältningen
  • Hjärtat
  • Ph-balansen

För att kaliumet ska göra nytta i kroppen måste det samverka med andra mineraler. Vilket betyder att vi behöver få i oss mer än bara rätt mängd kalium. Om du har brist på exempelvis natrium eller magnesium, så påverkar det hur kroppen integrerar med kalium, i negativ bemärkelse. Den ena behöver den andre.

De här kan låta komplicerat, men faktum är att en frisk kropp sköter detta själv. Det enda vi behöver göra är att ge kroppen de näringsämnen den behöver. När det gäller balansen av kalium sköter njurarna detta.

[ Läs: Fördelar med att äta kollagen ]

Hur kalium fungerar

Kalium finns mestadels på insidan av cellerna. För att de ska stanna där behöver vi även äta natrium. Kalium och natrium tillsammans bidrar till att hålla vätskebalansen i kontroll. De samarbetar också för att hjärtat ska få rätt frekvens och att kroppen får rätt mängd näring.

Det är njurarna som sköter om så att balansen mellan natrium och kalium fungerar. Dock kan detta, som så mycket annat, påverkas av stress. Stressen höjer blodtrycket, och för att balansen mellan de olika mineralerna i kroppen ska upprätthållas gör sig kroppen av med kalium. Men vi behöver samtidigt vårt kalium, så om detta pågår en längre tid blir vi uttorkade, törstiga och trötta. Och slutligen utmattade.

Att få i sig rätt mängd kalium kan därför vara extra viktigt för att undvika att drabbas av utmattning efter långa perioder av stress.

Varför vi behöver kalium

  • Kalium hjälper till att reglera hjärtats aktivitet och frekvens. Det håller därmed också blodtrycket på rätt nivå. Den som lider av högt blodtryck kan faktiskt sänka det genom ett tillskott av kalium. Därmed hjälper kalium även till att motverka stroke, eftersom detta ofta en direkt följd av högt blodtryck. Men rådfråga läkare först.
  • Kalium är även bra mot en rad andra hjärtsjukdomar. Hjärtflimmer, hjärtsvikt och hjärtkammarförstoring – alla dessa kan förebyggas med tillskott av kalium.
  • För den som har svårt att komma upp på morgonen och ofta känner sig trött kan kalium vara lösningen. Kalium har även som uppgift att frigöra insulin. Och detta gör att kroppen får energi och att vi orkar mer. Kaliumet hjälper oss till och med att klara stressiga situationer bättre. Utan kalium bildas nämligen inget kortisol. Och det är just kortisol som vi behöver när vi blir stressade.
  • Att hålla rätt blodsockernivå är livsviktigt. Även här hjälper kalium till.
  • Och så den väldigt viktiga syra/basbalansen. Särskilt för oss västerländska människor som äter mycket processad mat och stora mängder socker. Kaliumet ser till så att kroppen inte blir översyrad, vilket är lätt hänt med just den här dieten.
  • Tarmen mår bra av kalium. Utan kalium arbetar inte musklerna i tarmen som de ska. Följden blir att maten inte bryts ner på korrekt sätt. Rent konkret visar sig detta i uppblåsthet och förstoppning. Den som lider av orolig tarm och mage kan mycket väl ha för lite kalium i kroppen.

Livsmedel rik på kalium

Massvis med mat innehåller kalium, några mer än andra. Den råvara som folk oftast förknippar med mineralen Kalium är bananer – vilket är helt riktigt. En banan innehåller runt 350-370 mg Kalium.

Utöver bananer så är de här råvarorna rika på kalium:

  • Avokado
  • Sötpotatis
  • Spenat
  • Vattenmelon
  • Vita bönor
  • Torkad aprikos
  • Potatis
  • Apelsin
  • Svampar
  • Gurka
  • Linser
  • Nötter

Ja, listan kan pågå i all oändlighet. Du kan hitta stora mängder kalium i allt från fisk, till nötter, frukter och grönsaker. Vilket också är anledningen till varför du borde undvika processad mat och istället äta så naturlig mat som möjligt.

[ Läs: Här är supermaten du borde äta MYCKET mer av ]

För mycket eller för lite kalium

Man kan få både för mycket och för lite kalium. Särskilt om vi stressar och äter dåligt utsätter vi oss för stor risk att drabbas av för kaliumbrist.

  • För lite grönsaker tillsammans med alltför mycket processad mat leder till kaliumbrist.
  • Alltför salt mat gör att kaliumet minskar i kroppen.
  • Kaffe drar också ner på kalium på grund av sin vätskedrivande effekt.

Brist på kalium kan leda till en mängd olika symptom:

  • Trötthet
  • Utmattning
  • Sömnsvårigheter
  • Muskelsvaghet
  • Förstoppning
  • Hjärtproblem
  • Njursten

Men det är även möjligt att konsumera för mycket kalium. Främst beror detta på olika sjukdomar, särskild på njurarna. Vissa läkemedel kan också ge alltför höga värden.

Ett alltför stort intag av kosttillskott med kalium kan leda till problem med hjärtrytmen. I extrema fall kan det vara livshotande. Dock är detta ovanligt när det gäller friska personer. Dessutom är det bara vid långvarigt intag av väldigt höga mängder kalium som det kan bli farligt.

I regel klarar alltså kroppen av att balansera rätt kaliumnivå. Man ska givetvis ändå inte äta mängder med kaliumtillskott. Lagom är bäst, då hjälper vi kroppen att bibehålla rätt nivå och balans.

Hur mycket kalium behöver du per dag

Livsmedelsverket rekommenderar att män bör få i sig 3,5 gram per dag och kvinnor 3,1 gram per dag. Du kan läsa mer om deras rekommendationer här.

För den som vill få i sig kalium på naturlig väg finns det en mängd olika livsmedel. De viktigaste är vetekli, råkost, torkad frukt, solrosfrön, avokado och bananer. Till och med vanlig potatis som många av oss äter varje dag är en rik källa till kalium.

Med bra balanserad kost klarar kroppen alltså att upprätthålla rätt nivåer kalium. För oss stressade människor i västvärlden kan det dock vara klokt att ta ett extra tillskott. Men kom ihåg att ta det i lagom dos och följa instruktionerna.


Fortsätt läsa på Formell