Bästa Zinktabletterna 2020: Hälsofördelar & Bäst-i-test

Zink är en livsviktig mineral som vi måste få i oss genom kosten. Mineralen är viktig för allt från immunförsvaret, till sårläkning och kan till och med motverka acne.

I den här guiden går vi igenom vilka hälsofördelar zink har, livsmedel rika på zink, hur mycket du bör få i dig varje dag och vad som händer vid zinkbrist.

Men först inleder vi med att granska de bästa zinktillskotten på marknaden idag.

Bästa Zinktabletterna

Zinktillskott innehåller i regel enbart zink, med ett fåtal undantag. När du tittar på zink som kosttillskott bör du därför fokusera på:

  • Tillverkaren
  • Priset
  • Mängd per tablett/kapsel

Vi har valt ut fyra zinktillskott som alla kommer från pålitliga företag, är prisvärda och innehåller en effektiv mängd zink. De alla innehåller enbart zink, förutom Green Earth’s burk som också innehåller gurkmeja.

Bäst i test zinktillskott:

De alla håller en väldigt hög kvalitet. När vi gjorde research kom vi fram till att Healthwell Zink är den som har flest positiva recensioner, men vi gillar också det faktum att Great Earth Super Zinc också innehåller gurkmeja.

Allt-som-allt är det här de mest prisvärda zinktillskotten, men vår absoluta favorit är helt klart Healthwell Zink.

Vad är zink

Zink är en mineral som kroppen själv inte kan producera, utan du måste få i dig zink genom kosten eller tillskott. Kroppen kan heller inte spara zink, så du måste regelbundet få i dig mineralen.

Zink har en rad viktiga funktioner i kroppen, mineralen påverkar allt från immunförsvaret, till sårläkning och kroppens tillväxt och utveckling.

Den här mineralen är extremt viktig för vår överlevnad. Zink är nödvändig för att över 300 enzymer ska kunna fungera, och de arbetar med bland annat din kropps metabolism, matsmältning och nervfunktion.

[ Läs: Bästa kaliumtillskottet ]

Vad är zink bra för

För att vi ska kunna överleva behöver vi zink. Men exakt vilken funktion har zink i kroppen? Det finns flera hundra, om inte tusen, funktioner som påverkas av ditt zinkintag – här är ett par av dem.

Förbättrar sårläkning

Man brukar använda zink för att behandla vissa typer av magsår, brännskador och andra typer av skador på huden.

Det finns flera anledningar till varför zink är bra för sårläkning och då framförallt när det kommer till huden. Bland annat finns ungefär 5% av kroppens zinkinnehåll i huden, vilket är ganska högt.

Man vet också att zink spelar en kritisk roll i kroppens immunförsvar och kollagensyntes. Just kollagen är nödvändigt för huden, håret och naglarna.

Forskning visar också på att låga nivåer av zink kan göra sårläkning långsammare. Att ta zinktillskott kan därför snabba på läkningsprocessen.

Bra för immunförsvaret

Zink är viktigt för att ditt immunsystem ska hålla sig starkt. Mineralen kan stimulera vissa immunceller och bekämpa fria radikaler (oxidativ stress).

Man har utvärderat 7 olika studier, med 575 deltagande, för att se om zink verkligen hjälper vid sjukdom. Resultatet visar att de som fick i sig 80-92 mg zink per dag, kan ha reducerat långvarigheten av en vanlig förkylning med hela 33%.

Forskning pekar också på att zinktillskott kan reducera infektionsrisken hos äldre människor.

Zink kan hjälpa mot acne

Många människor lider av acne, och zink kan potentiellt vara lösningen.

Acne uppstår ofta på grund av en blockering i oljeproducerande körtlar, inflammation eller bakterier. Studier visar på att en behandling med zink kan reducera inflammationer och stoppa tillväxten av bakterien P. Acnes.

Zinktillskott används ofta för att motverka acne. Så om du lider av dylika hudproblem, kan det vara rekommenderat att prova zink – men rådfråga läkare först.

Minskar inflammation

Som vi beskrev här ovanför, så kan zink minska inflammationer i kroppen. Framförallt då zink minskar oxidativ stress och reducerar vissa inflammatoriska proteiner som finns i din kropp.

En studie gjordes på 40 människor, där man kunde se att de som tog zinktillskott reducerade inflammationsnivåerna i kroppen mer än vad placebogruppen gjorde.

Oxidativ stress är i mångt och mycket boven i dramat. Det kan leda till kroniska sjukdomar så som cancer, mentala åkommor och hjärt- och kärlsjukdomar. Zink hjälper till att motverka oxidativ stress och därmed inflammationer.

[ Läs: Bästa kosttillskotten för håret ]

Livsmedel rik på zink

Det är viktigt att du får i dig zink dagligen genom kosten, eftersom kroppen varken kan producera eller lagra mineralen.

Mat rik på zink:

  • Kött
  • Skaldjur
  • Nötter
  • Mejeriprodukter
  • Linser
  • Bönor
  • Potatis
  • Ägg
  • Mörk choklad
Precis som alltid är det viktigt att regelbundet äta en varierad kost. Framförallt kött är rikt på zink.

Hur mycket zink per dag

Livsmedelsverket rekommenderar att män får i sig 9 mg/dag och kvinnor 7 mg/dag. Gravida och ammande kvinnor kan behöva mer.

Om man äter en varierad kost, så behövs inte mycket mat för att fylla det dagliga behovet. Här är exempel på hur många milligram olika råvaror innehåller. Vi har räknat per 100 gram.

Ostron – 50 mg
Stekt nötfärs – 6 mg
Cashewnötter – 5,6 mg
Pekannötter – 5,5 mg
Ekologisk äggula – 3,2 mg
Havregryn fullkorn – 3,2 mg
Torkade linser – 3,1 mg
Leverpastej – 3 mg
Mjölkchoklad – 1,3 mg
Pasta – 1 mg
Vitlök – 1 mg

[ Läs: Kosttillskotten som innehåller alla vitaminer ]

Symptom och tecken på zinkbrist

Brist på zink är relativt ovanligt i Sverige, även om det givetvis förekommer. Här är några vanliga tecken på zinkbrist.

Zinkbrist hos barn leder oftast till:

  • Tillväxthämningar
  • Störd utveckling

Zinkbrist hos vuxna leder oftast till:

  • Dålig sårläkning
  • Låg aptit
  • Hudförändringar
  • Försämrat immunförsvar
  • Viktminskning

Riskgrupper för zinkbrist

Om man lider av zinkbrist är det viktigt att börja äta mat som är rik på mineralen, men även kosttillskott av zink kan vara att rekommendera. Om du misstänker att du har för låga nivåer av zink, bör du rådfråga läkare.

Även om zinkbrist är ovanligt, så finns det människor i Sverige som har för låga zinknivåer i kroppen. Oftast för att man äter en kost fattig på zink, eller för att kroppen inte absorberar tillräckligt mycket zink.

Här är de vanligaste riskgrupperna.

Människor med tarmsjukdom
De som har tarmsjukdom, exempelvis ulcerös kolit, korttarmsyndrom eller Crohns sjukdom, ligger i riskzonen för att få zinkbrist. Oftast är det på grund av att deras kroppar inte absorberar tillräckligt mycket zink.

Andra människor som ligger i riskzonen är de som har diabetes, kronisk diarré, kronisk leversjukdom och liknande.

Vegetarianer
De livsmedlen innehållande mest biotillgänglig zink är köttprodukter. Om man inte äter kött och mejeriprodukter, riskerar man att inte få i sig tillräckligt mycket zink.

Gravida och ammande kvinnor
Det dagliga rekommenderade intaget är högre för gravida och ammande kvinnor, just därför att de gör av med mer zink än andra människor.

Alkoholister
Man uppskattar att cirka 30-50% av alla alkoholister lider av zinkbrist. Anledningen är att etanolkonsumtion försämrar kroppens absorption av zink. Inte nog med att det försämrar upptaget av zink, det ökar även urinutsöndringen av zink.

[ Läs: Bästa kromtabletterna ]

Bieffekter av för mycket zink

Europeiska Livsmedelssäkerhetsmyndigheten rekommenderar att man inte konsumerar mer än 25 milligram zink per dag.

Om du har fått i dig för mycket zink löper du risk för att:

  • Kräkas
  • Känna dig illamående
  • Få diarré
  • Få kopparbrist

Om du använder zinktillskott, bör du aldrig överskrida instruktionerna, såvida läkare inte har instruerat dig om annat.

Zinkförgiftning är att ta på allvar, då det kan vara livshotande. Om du tror att du har fått i dig för mycket zink så bör du kontakta vården.

Kan man ta zink som kosttillskott

Zinktillskott är ett bra verktyg för att få i sig mer zink, men endast om du verkligen behöver det.

Om du använder någon form av medicin, bör du rådfråga läkare innan du börjar ta kosttillskott innehållande zink. Man har nämligen sett att zinktillskott kan krocka med vissa mediciner, däribland antibiotika och penicillin.

Zink i form av kosttillskott är bra för de som behöver det. Men du bör först och främst försöka få i dig all näring genom vanlig kost.


Fortsätt läsa på Formell