Selen: Stor Guide & Bästa Selentabletterna 2019

Selen: Stor Guide & Bästa Selentabletterna 2019

Det här är den stora guiden till selen.

Vi går igenom fördelarna med selen och vilka livsmedel som är rika på mineralen. Vi har även tittat på selenbrist och vilka symptom som kan dyka upp.

Bästa selentillskotten

Det finns väldigt många olika selentillskott på marknaden och det kan vara svårt att veta vilka tabletter som är bäst.

Faktum är att det som oftast skiljer de olika tillskotten åt är priset och andelen selen i kapseln/tabletten. Det krävs därför ingen djupare analys av varje tablett. Därför rekommenderar vi att du väljer den burk som kostar minst och som innehåller så mycket selen som du önskar (mer om dosering längre ner i artikeln).

Det här är våra favoriter. De alla är tillverkade av väletablerade och pålitliga företag inom hälsokost.


Healthwell Selen 200
200 µg per kapsel


Core Selenium Caps
200 µg per kapsel


Helhetshälsa SelenOptimal
100 µg per kapsel


Great Earth Selen
100 µg per kapsel


Solgar Selen Jästfri
200 µg per tablett


Vad är selen?

Selen är en livsnödvändig mineral som fyller flera viktiga funktioner i kroppen. Selen är ett grundämne och har atomnummer 34 i det periodiska systemet och klassas som icke-metalliskt. I naturen förekommer selen i jordskorpan på många olika platser runt om på planeten. Det förekommer även i en mängd olika livsmedel i varierande mängd, i såväl animaliska som vegetabiliska livsmedel.

En intressant anekdot är att det var den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius som upptäckte selen och gav grundämnet dess namn. Först trodde Berzelius att det var tellur som hittats, men upptäckte sedan att det var ett likartat, nytt ämne. Eftersom det var besläktat med tellur (som kommer av namnet Tellus) fick det heta selenium, uppkallat efter det grekiska namnet på jordens måne (Selene). Senare förkortades det svenska namnet för ämnet till selen.

Vad är selen bra för

Selen är en mineral som vi måste få oss och som är med i många processer i kroppen. Det ingår i ett enzym som bidrar till att skydda kroppens celler mot att oxideras. Tillsammans med vitamin E är selen delaktigt i flera viktiga mekanismer kopplade till immunförsvaret. Här är några av de positiva effekterna med selen:

Håller sköldkörteln frisk

Det är viktigt att sköldkörteln är frisk och fungerar som den ska då den producerar det hormon som reglerar ämnesomsättningen i kroppen. Det påverkar även utvecklingen hos växande kroppar. För att sköldkörteln ska fungera optimalt behöver kroppen få i sig tillräckligt med selen. Faktum är att cellvävnaden i sköldkörteln innehåller en större mängd selen än något annat enskilt organ i kroppen.

Selen hjälper till att motverka oxidation i sköldkörteln och bidrar även till normal produktion av sköldkörtelhormon. Selenbrist kan i värsta fall orsaka ett antal sjukdomstillstånd hos sköldkörteln.

Antioxidantiska egenskaper

När syret i kroppen omsätts uppstår fria radikaler. Dessa kan potentiellt ha en skadlig påverkan på hälsan, och leda till det som kallas oxidativ stress. Fria radikaler kan även spela in vad gäller utveckling av sjukdomar som cancer, eller hjärt- och kärlsjukdomar. När kroppen utsätts för påfrestningar, som hög stress, hårt arbete, eller sjukdomar, kan mängden fria radikaler i kroppen öka. Även saker som rökning och alkoholkonsumtion kan orsaka fria radikaler.

Antioxidanter, bland annat selen, bidrar till att hålla nere oxidativ stress och begränsa mängden fria radikaler i kroppen. De antioxidantiska egenskaperna hos selen bidrar således i förlängningen till att potentiellt ge skydd mot vissa sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar och möjligtvis vissa cancertyper.

[ Läs: Därför borde du använda nyponpulver ]

Vilka livsmedel innehåller selen

Selen förekommer naturligt i väldigt många livsmedel. Det är vanligast att selen finns rikligt i animaliska livsmedel, men det finns undantag. Här är en lista på några av de livsmedel som har högst seleninnehåll:

  • Paranötter – Dessa nötter är oerhört rika på selen. Faktum är att det räcker med en handfull nötter i veckan för att undvika selenbrist. Ett bra alternativ särskilt för personer som inte äter kött.
  • Tonfisk och makrill – Båda dessa fisksorter på konservburk är rika på selen. Även andra fiskar och skaldjur ligger högt upp på listan över selenrik mat.
  • Inälvsmat – Lever eller njure från gris, nöt eller kyckling är mineralrika livsmedel och innehåller en stor mängd selen. I de flesta typer av kött finns selen i varierande mängd, men just dessa delar är extra selenrika.
  • Ägg – Framförallt äggulan innehåller mycket selen. Den som äter ett par ägg om dagen får vanligtvis i sig tillräckligt med selen för att fylla det rekommenderade dagliga intaget.
  • Solrosfrön – Förutom paranötter är solrosfrön det vegetabiliska livsmedel som innehåller mest selen. Dessa frön innehåller ungefär lika mycket selen per 100 gram som gris- eller nötlever.
  • Andra nötter – Utöver paranötter finns det vissa andra nötter som också innehåller en del selen. Cashewnötter, pekannötter och jordnötter är några som innehåller relativt stora mängder. Dessa ligger dock väldigt långt ifrån resten av livsmedlen på denna lista när det gäller seleninnehåll.
  • Mejeriprodukter – Mjölk och ost innehåller selen. Det är inga enorma mängder, men då dessa livsmedel ofta ingår i svensk kosthållning får många svenskar i sig en del selen genom dessa produkter.

När det gäller vegetabiliska livsmedel är det värt att tänka på att det kan skilja sig mycket i seleninnehåll, beroende på hur rik odlingsjorden är på mineralen. Vissa platser på jorden har väldigt utarmad jord och de livsmedel som odlas innehåller därför väldigt låga nivåer av selen och vissa andra mineraler. I Sverige har vi generellt sett ganska lite selen i våra jordar, så de grödor som odlas här innehåller endast små mängder selen.

Selenbrist och dess symptom

Selenbrist är ovanligt men kan leda till flera allvarliga hälsoproblem. Några besvär som kan uppstå till följd av selenbrist är:

Hjärtmuskelsjukdomar

Vid allvarlig brist på selen kan hjärtmuskelförändringar uppstå. Detta var orsaken till en sjukdom vid namn Keshan-sjukan som först drabbade barn i Keshandistriket i Kina. På grund av selenfattiga jordar drabbades väldigt många människor, främst barn, av sjukdomen.

Nedsatt sköldkörtelfunktion

Brist på selen kan vara en bidragande orsak till att sköldkörteln inte fungerar optimalt. Det finns flera faktorer som spelar in vad gäller sköldkörtelns förmåga att producera viktiga hormoner i kroppen, och selen är en av dessa.

Ökad risk för cancer

Det finns studier vars resultat indikerar en koppling mellan selenbrist och ökad risk för cancer, medan andra studier inte funnit en sådan koppling. Sannolikt krävs mer forskning inom detta område för att kunna dra några definitiva slutsatser.

Det finns en mängd olika symptom som kan vara indikatorer på just selenbrist:

  • Trötthet – Du upplever trötthet i vardagen. Det kan variera mellan en lätt hängig känsla till total orkeslöshet och utmattning.
  • Muskelförsvagning – Du känner dig orkeslös och märkbart svagare än vanligt.
  • Håravfall – Selenbrist kan leda till onaturligt håravfall.
  • Viktökning – Brist på selen kan vara en bidragande orsak till oväntad viktuppgång.
  • Nedsatt immunförsvar – När immunförsvaret inte fungerar som det ska blir du lättare sjuk. Detta kan ske som effekt av otillräckliga mängder selen i kroppen.

[ Läs: Vad är gurkmeja ]

Är selentillskott nödvändigt

De flesta människor i västvärlden får i sig tillräckligt med selen genom vanlig kost och selenbrist är ovanligt. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på 50 mikrogram per dag för kvinnor och 60 mikrogram för män, vilket brukar uppnås utan större problem vid en allsidig kost.

För vegetarianer eller veganer kan det vara svårare att få i sig selen. För dessa personer, eller personer med andra restriktiva dieter, kan ett kosttillskott vara nödvändigt. Det går dock att i viss mån kompensera för en selenfattig vegetarisk kost med extra intag av till exempel paranötter eller solrosfrön.

Kan det vara farligt med för mycket selen?

Ja, i alltför höga doser är selen giftigt. Det rekommenderade maxintaget ligger på 300 mikrogram och bör inte överskridas. Det är värt att ha i åtanke vid konsumtion av väldigt selenrika livsmedel såsom paranötter, då 100 gram av dessa innehåller över 1 000 mikrogram selen!

Vid överdosering av selen kan besvär såsom feber, dålig andedräkt och yrsel uppstå. Även värre symptom förekommer, till exempel problem med lever, njure och hjärta. Extrema överdoser kan potentiellt leda till dödsfall.

Så länge doseringen av selen hålls inom ramen för rekommenderade nivåer finns det i de allra flesta fall inga risker med att äta selenrik mat eller ta kosttillskott med selen.


Fortsätt läsa på Formell

Lämna en kommentar