9 tips för effektivare kommunikationsförmåga

Bild-på-talare

Framgångsrika ledare är bra på att kommunicera. Det går inte att kringgå. En nyckelpunkt i varje ledarskap är att kunna förmedla strategier och visioner på ett effektivt och inspirerande sätt. Vill du bli en bättre kommunikatör? Då är den här artikeln gjord för dig.

Analysera vilken ledare som helst och du kommer snabbt inse att de har många skillnader, men att kommunikationsförmågan är en gemensam nämnare. Steve Jobs, Elon Musk eller Jeff Bezos – det spelar ingen roll vem du väljer.

De alla har delat sina vision på ett väldigt inspirerande och tydligt sätt.

Det råder inga tvivel om vad målet är och hur man ska nå dit. Frågan är när det kommer att ske. Deras goda kommunikationsförmåga inte bara lockar investerare, men även trogna följare och lojala medarbetare.

Kommunikationsförmåga – 9 sätt att bli bättre

1. Lär dig hantera ditt kroppsspråk

Ett par tunga studier visar på att icke-verbal kommunikation står för 55-60% hur en publik uppfattar dig. Huruvida ditt kroppsspråk faktiskt påverkar dina åskådare mer än vad ditt språk gör kan ingen säga med klarhet. Men klart är att sättet du för dig på är väldigt viktigt.

Förmedla ditt budskap med självförtroende och säkerhet. Ha en rak rygg, häng inte med axlarna och undvik att korsa armarna. Ha ögonkontakt med de eller den du pratar med. Få människor att känna sig sedda och inkluderade.

Börja studera kroppsspråk och du kommer att ligga steget före många andra ledare.

2. Mindre grafik, mer vision

Varenda möte nuförtiden består av bilder, PowerPoint-presentationer och videoklipp. Det tar upp tid, känns ibland larvigt och kan i värsta fall förstöra talarens relation med publiken.

En del stora ledare, däribland Steve Jobs, bannlyste PowerPoint-presentationer på sina möten. Han ville hellre ha levande tal, anekdoter eller fakta.

Det är inte roligt för publiken att stirra på en PowerPoint-text med en tillhörande bild som alla har sett hundra gånger förr. Det är oinspirerande. Att rubrikerna i presentationen ”glider in” från vänster sida imponerar inte på någon.

Förlita dig inte på visuell grafik. De är ett ypperligt verktyg vid rätt tillfälle. Men undvik att använda för mycket och gör det inte i onödan. Grafiken ska fylla ett syfte och inte implementeras i din presentation ”bara för att”.

[ Läs: Vad är transaktionellt ledarskap ]

3. Engagera publiken

Människor har en begränsad koncentrationsförmåga. Vi kan inte sitta och fokusera på en och samma sak hur länge som helst.

Att bjuda in publiken till diskussion är bra sätt för att aktivera dina lyssnare och bryta ett monotont tal. Fråga publiken frågor, rösta genom handuppräckning och/eller bjud in till brainstorming.

En effektiv kommunikatör kan integrera publiken i talet, men en effektiv kommunikatör vet också när han inte ska göra det. Du har säkert varit med på en föreläsning eller presentation där talaren ställt frågor till publiken men inte får något svar. Trots det fortsätter presentatören ställa frågor och svaren uteblir varje gång. Det är ett bra sätt att bygga en barriär mellan dig och publiken.

Känn av din publik och omgivning. Är de uttråkade? Har de suttit länge? Är de blyga och vill inte ha en öppen diskussion? En effektiv kommunikatör kan läsa av situationen och agera utifrån det. Försök att aktivera deltagarna på ett eller annat sätt.

4. Feedback på din kommunikationsförmåga

För att kunna utvecklas är det viktigt att man får feedback från andra människor. Ta hjälp av dina medarbetare och chefer för att förbättra din kommunikationsförmåga.

Du bör alltid söka konstruktiv kritik, oavsett vilken ledaregenskap det gäller.

5. PIP-modellen

Många erfarna ledare använder något som kallas för PIP, vilket står för purpose, importance och preview. Det är ett sätt att vinna publikens intresse och förståelse redan vid introduktionsfasen.

Inled med att förklara syftet med presentationen, följt av varför presentationen är viktig genom att utvärdera potentiella utgångar och effekter. Slutligen ger talaren en förhandsvisning av vilka ämnen som kommer att diskuteras.

Den här strukturen hjälper lyssnarna att både förstå och fatta intresse för vad som kommer att diskuteras. På så sätt kommer de att vara förberedda, inställda och motiverade för att höra dina nyckelpunkter.

6. Börja och sluta med nyckelfrågor

Ingen kommer att kunna recitera en hel presentation. Du som kommunikatör vill däremot att din publik ska minnas dina nyckelpunkter. I alla fall majoriteten av dem.

Ett vanligt knep är att man både startar och avslutar presentationen med att visa upp huvudpoängerna i talet. Du kan även dela ut ett A4 med dina nyckelfrågor, så att lyssnaren kan se dem före, under och efter din presentation.

Var inte rädd för att överkommunicera dina nyckelpunkter.

7. Börja tala extemporerat

Ett ord vi sällan hör i Sverige, men som är desto vanligare utomlands.

Att prata extemporerat innebär att du har skrivit ner dina nyckelpoänger/stödord på ett papper, men inte mer än så. Du planerar alltså inte ditt tal ord för ord. På så sätt kan du forma ditt språk och din kommunikation baserat på publikens reaktioner och frågor.

Du är alltså inte låst vid ett tal som du två minuter in i presentationen inser inte passar den aktuella publiken.

Det här sättet att tala ger en mer naturlig känsla och med lite övning så kommer det garanterat att förbättra dina presentationer.

8. Använd öron och mun

Innan du kan bli bra på att kommunicera, så måste du först kunna lyssna. Bra kommunikationsförmåga innebär inte bara att du har en skicklig tunga. Att kunna aktivt lyssna, begrunda och svara på frågor är minst lika  viktigt.

9. Lär känna din publik

Du kommer aldrig att kunna kommunicera effektivt om du inte vet vem eller vilka du talar med. Varje grupp, organisation och kultur är annorlunda. Se till att du har en uppfattning om vilka som är framför dig innan du börjar din presentation.


Fortsätt läsa på Formell: