Gåvobrev – Vad är det, hur skrivs de och vad måste du veta

Skriver-gåvobrev

I den här artikeln får du reda på vad ett gåvobrev är för något, hur man skriver ett gåvobrev, vad det måste innehålla och hur det registreras.

Det är när man ska ge bort något värdefullt, oftast en fast egendom – som man använder ett gåvobrev. Men för att gåvobrevet ska vara giltigt måste det innehålla en viss typ av information.

Här är allt du behöver veta om gåvobrev.

Vad är ett gåvobrev

Kort och gott är ett gåvobrev ett bevis på att en gåva har skett eller ska ske. Ett gåvobrev kan också innehålla villkor för både mottagaren och givarens säkerhet.

Du kan skriva ett gåvobrev för vad du än önskar, men det är endast vid fastighetsöverlåtelse och vid gåva mellan makar, som ett gåvobrev måste upprättas enligt lag.

Gåvobrevet skrivs dels för att registrera gåvan, men också för att säkerställa ett eventuella villkor uppfylls. Exempelvis att bostaden endast kan tas över när mottagaren har fyllt 18 år, eller att egendomen skall ges bort även vid tillfälle av skilsmässa.

Med andra ord är det en säkerhetsåtgärd för att undvika eventuella arvstvister och liknande.

Hur skriver man ett gåvobrev

Att skriva ett gåvobrev behöver inte vara så krångligt som man kan tro. Faktum är att du inte ens behöver skriva det själv längre.

Förr i tiden var många tvungna att själva kontakta en jurist som tog ut hutlösa summor för att upprätta gåvobrevet. Det tog både tid och pengar.

Nuförtiden kan du för en bråkdel av den summan beställa hem ett redan färdigskrivet gåvobrev som har granskats av en legitimerad jurist. De allra populäraste och bästa alternativen är Avtal24 och Juridiskadokument.nu.

För att ett gåvobrev ska vara juridiskt korrekt måste det innehållande följande:

  • Givare
  • Mottagare
  • En klar beskrivning av egendomen/det som ska ges bort
  • Överlåtelseförklaring
  • Eventuella villkor och kriterier för överlåtelse
  • Underskrift av givare och mottagare
  • Ort och datum

När man signerar ett gåvobrev för en fastighet så behövs endasten tredjepart som bevittnar överlåtandet.

Du kan skriva ett gåvobrev på egen hand, men eftersom det ofta gäller sådana stora summor pengar så väljer de flesta att ta hjälp av en professionell. På så sätt slipper man trassel i framtiden om det visar att man skrivit fel eller missat något.

Hos Avtal24 kan du få direkthjälp av en jurist, eller skriva avtalet direkt online. Du får då fylla i ett formulär gällande överlåtandet och era villkor, så sätter de samman ett skräddarsytt avtal åt dig.

Hos Juridiskadokument kan du beställa redan färdiga dokument som granskats och godkänts av en jurist. Du kan även skicka in ditt egna dokument för granskning, för att säkerställa att allt är korrekt ifyllt. De återkommer då till dig inom 2 arbetsdagar.

Gåvobrev för pengar, fastigheter och bilar

Det är lag på att ett gåvobrev måste upprättas vid två tillfällen: när det gäller en fastighet eller när det är en gåva mellan makar.

Lös egendom, det vill säga pengar, fordon och aktier, behöver inte ett gåvobrev för att överlåtandet ska vara giltigt. Men många tecknar ett gåvobrev för lös egendom ändå, då det ger säkerhet till både mottagaren och givaren.

Hur registrerar man ett gåvobrev

I vissa fall måste gåvobrevet registreras hos en myndighet, det gäller när gåvan är en fastighet eller när ett gåvobrev upprättats mellan makar.

Om gåvan är en fastighet så måste lagfarten ändras, vilket är ett bevis på vem som äger fastigheten. Det gör man genom att först registrera gåvobrevet hos Skatteverket och sedan skickar in det till Lantmäteriet.

Om gåvan är mellan två makar så måste gåvobrevet lämnas in till Skatteverket.

Undvik gratismallar för gåvobrev

Det må låta som en bra idé att använda en gratismall för ett gåvobrev som man hittat på nätet. Men tänk på att den mallen inte är gjord för din situation och dina villkor. Det är heller inte säkert att den är korrekt skriven och godkänd av en jurist.

Det du i så fall kan göra är att du laddar hem en mall, fyller i den och sedan skickar in till Juridiskadokument.nu för granskning. Men då är det bättre att istället beställa hem en redan godkänd mall för att säkerställa att allt är korrekt hela vägen.

Med tanke på summorna det vanligtvis handlar om, och hur billigt det är att göra det hela online nuförtiden – så är det oftast en rimlig investering än att försöka spara in 400 kronor genom att använda en gratismall som riskerar att vara ogiltig i slutändan.


Fortsätt läsa på Formell