Fiberrik mat – 10 Fiberrika livsmedel du borde äta mer av

Fibrer är en otroligt viktig del av vår kost. Om du vill sätta igång magen och få i dig mer fibrer, så är det den här maten du ska äta.

En människa behöver mellan 30 och 40 gram fibrer varje dag.

Om du inte får i dig tillräckligt med fibrer, så syns de flesta symptomen vid dina toalettbesök. Både diarré och förstoppning är vanligt när man konsumerar för lite fibrer.

Hunger precis efter måltid och en uppblåst mage är andra vanliga symptom.

10 Fiberrika livsmedel

Att äta en fiberrik kost är inte bara gynnsamt för tarmen, men kan också hjälpa dig att gå ner i vikt. Främst då fibrer ökar mättnadskänslan, så att man inte äter för mycket eller småäter mellan måltiderna.

Här är några av de mest fiberrika råvarorna.

1. Avokado

Avokado är rik på alla möjliga vitaminer, mineraler och nyttiga fetter. Det är verkligen en explosion av näring.

Vad många inte är medvetna om är att avokadon också innehåller väldigt mycket fibrer.

Fiberinnehåll: 6,7 gram per 100 gram. En normalstor avokado väger ungefär 150 gram.

2. Päron

En frukt som får många av oss att tänka tillbaka till varma somrar, päronträd och söta safter.

Päron är rika på antioxidanter, främst vitamin C och K. Men det går även att hitta mineraler som kalcium, magnesium och järn där i.

Men allra främst är päronet känt för sin stora andel fibrer. Ett perfekt mellanmål för dig som vill få i dig mer fibrer och leva hälsosammare.

Fiberinnehåll: 3,1 gram per 100 gram. Ett normalstort päron väger ungefär 150 gram.

[ Läs: Därför är L-glutamin bra om du har magproblem ]

3. Äpplen

Smarrigt, saftigt och kan användas till massvis med olika saker. Du kan ha äpple i pajer, bakelser, yoghurten på morgonen eller bara äta frukten som den är.

Ett äpple om dan’ håller doktorn från stan, som man brukar säga.

Fiberinnehåll: 2,4 gram per 100 gram. Ett normalstort äpple väger ungefär 120-150 gram.

4. Jordgubbar

Finns det något livsmedel som är mer somrigt än jordgubbar? Ok, det finns ett par – men jordgubbar är synonymt med våra svenska somrar.

Jordgubbar är laddade med vitamin C och kraftfulla antioxidanter som kan göra under för din hälsa.

Trots att jordgubbar är kalorisnåla, så innehåller de mycket fibrer.

Fiberinnehåll: 2 gram per 100 gram.

5. Morot

Morötter är mest kända för att vara bra för ögonen. Men de är minst lika bra för tarmen, med tanke på deras höga fibervärde – trots den låga energin.

Fiberinnehåll: 2,8 gram per 100 gram. En medelstor morot väger ungefär 75 till 100 gram.

[ Läs: Bästa kosttillskotten för håret ]

6. Bananer

Bananer är en bra källa till protein, vitamin C, B6 och kalium.

Banan brukar ätas som mellanmål, i smoothies och i samband med träning. Nu finns det ännu en anledning att äta bananer – för magen! Banan innehåller nämligen en hel del fibrer.

Fiberinnehåll: 2,6 gram per 100 gram. En normalstor banan väger ungefär 150 gram.

7. Broccoli

Mörkgröna grönsaker är i regel fullpumpade med näring. Just broccoli innehåller bland annat väldigt mycket vitamin C, vitamin K, B-vitaminer, järn och kalium.

Broccoli är sprängfylld med nyttigheter och brukar räknas som en supermat.

Fiberinnehåll: 2,6 gram per 100 gram.

8. Havre

Ett av de livsmedel som innehåller mest fibrer.

Gör lite havregrynsgröt på morgonen med bär och äpple på toppen och du är redo för dagen!

Fiberinnehåll: 10,6 gram per 100 gram.

9. Sötpotatis

Mättande, gott och rik på både B-vitaminer och mineraler.

Sötpotatis implementeras alltför sällan i de svenska köken. Det är en underskattad råvara som inte bara är nyttig, men också otroligt god.

Fiberinnehåll: 2,5 gram per 100 gram.

[ Läs: Stora guiden till Gacinia Cambogia ]

10. Mörk choklad

Mörk choklad är förvånansvärt nyttigt och innehåller väldigt mycket antioxidanter. Nu pratar vi inte om mjölkchoklad som till stor del består av socker, utan om riktig choklad som har ett kakaoinnehåll mellan 70 och 95%.

Fiberinnehåll: 10,9 gram per 100 gram.

Fiberrik mat är viktigt

Fibrer är kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen.

Varför ska vi äta något som kroppen inte kan bryta ner?

Det låter konstigt, men studier visar på att fiber är en väldigt viktig del i vår kost. Framförallt för att våra tarmar ska fungera korrekt.

En fiberrik kost gör också så att dina blodsockernivåer stiger långsamt. När människor försöker gå ner i vikt så rekommenderar man ofta en fiberrik kost, då fibrer gör så att du känner dig mätt fortare och längre. Resultatet blir att man äter mindre och inte lika ofta och därmed går ner i vikt.


Fortsätt läsa på Formell