Leta-bank-man

Bästa Banken 2019 – Så väljer du rätt

Att välja bank kan vara en riktig huvudvärk. När det kommer till finanser så vill man att allt ska skötas så enkelt, smidigt och effektivt som möjligt.

Vi har därför granskat Sveriges alla banker för att se vilken bank som är bäst. Både för privatpersoner och företag.

Bästa banken för privatpersoner 2019

BankKundnöjdhet
Länsförsäkringar Bank76,9
Ica banken73,9
Sparbankerna73,3
Skandia72,4
Handelsbanken71,4
Övriga71,4
SEB67,5
Branschen67,3
Danske bank65,8
Nordea59,7
Swedbank59,6
Ovanstående lista baseras på svenskt kvalitetsindex, där man har frågat svenska privat- och företagskunder om hur nöjda de är med sin nuvarande bank. Deras undersökningar är ett bra underlag för att avgöra hur kvalitén ser ut hos respektive bank.

Länsförsäkringar har länge legat i toppen av svenska banken, medan både Nordea och Swedbank har sjunkit en hel del på senare år. En bank som inte finns med i kvalitetsindex undersökningar är Avanza, som med största sannolikhet hade legat i toppen.

Bästa banken för företag 2019

BankKundnöjdhet
Länsförsäkringar69,6
Övriga69,1
Sparbankerna68,0
Handelsbanken66,5
Branschen64,1
SEB63,9
Danske bank61,4
Swedbank59,1
Nordea58,8

Även här är Länsförsäkringar i topp och både Nordea och Swedbank längst ner. Vi kan även notera att företagskunder har mycket lägre förtroende för sina banker än vad privatpersoner har.

Förtroendet för svenska banker

Vi har länge sett privat- och företagskunders förtroende för banker dala, men under 2018 och 2019 så har trenden brutits. Även om förtroende fortfarande är relativt lågt, så kan man se att privatpersoner och organisationer sakta med säkert börjar få tillbaka förtroendet.

På privatsidan så har alla banker högre förtroende i jämförelse med förra året, förutom Handelsbanken och Danske bank.

Handelsbanken 2019: 71,5 kundnöjdhet
Handelsbanken 2018: 72,3 kundnöjdhet

Danske bank 2019: 65,8 kundnöjdhet
Danske bank 2018: 67,5 kundnöjdhet

Vilken bank är bäst för dig

Våra livssituationer och finansiella förutsättningar ser annorlunda ut, så det finns ingen bank som passar alla. Den ena banken är bättre för sparande, den andra har bättre kundbemötande och den tredje är bäst för dig som ska köpa hus.

Allt beror på vad du behöver och vill göra med din ekonomi.

Kvalitetsindex har följt svenska bankers trender i över 30 år. De har alltså samlat på sig enormt mycket data, framförallt om kundnöjdhet. Deras lista över de bästa bankerna, som vi publicerat högst upp i den här artikeln, är därför ett användbart och viktigt verktyg för att se vilka banker som har flest nöjda kunder.

När du tittar på att byta eller skaffa en till bank, så bör du fråga dig själv:

  • Vad uppnår jag genom att byta bank?
  • Hur stort sparande krävs på den här banken för att slippa extra avgifter?
  • Har banken alla tjänster jag behöver, både för smidighet och säkerhet?
  • Hur mycket ränta erbjuder banken för ett lönekonto?
  • Vilken kundnöjdhet har den här banken?
  • Kan min nuvarande bank ge mig ett bättre erbjudande om jag stannar hos dem?

Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på räntor och avgifter. Men man får inte glömma bort tjänsterna som banken erbjuder. Går det att komma åt kontot genom mobilen? Hur är det att köpa och sälja aktier? Är det enkelt att öppna upp ett sparkonto? Finns det mobil-ID? Hur ser deras försäkringar ut?

Bästa sättet att välja en bank på

När du frågar anhöriga så kommer du att få olika svar. Ena personen avskyr banken som nästa person är helnöjd med.

Vi rekommenderar att du följer den här processen, för att hitta den bank som passar dig och dina behov bäst.

Steg 1: Fråga anhöriga

Fråga familj, vänner och kollegor vad de tycker om sin bank. Vad är bra och vad är dåligt? Hur länge har de varit med den banken och vad hade de tidigare?

Bilda dig en uppfattning om vad folk runtom dig tycker och tänker om sin nuvarande och tidigare bank.

Steg 2: Granska kvalitetsindex

Få reda på hur resten av den svenska befolkningen uppfattar sin bank. Är de nöjda eller missnöjda? Högst upp i den här artikeln hittar du kvalitetsindex och kundnöjdheten hos respektive bank.

En mycket viktig fingervisning om hur bra banken är.

Steg 3: Göra en lista för dina behov

Skriv en punktlista på alla saker du vill ha från din bank. Vare sig det är bättre ränta än din nuvarande bank eller en smidig lösning för att hantera dina bankärenden genom mobilen.

Dina fundamentala behov måste finnas på listan. Det blir då mycket enklare att filtrera bankerna när du jämför dem mot varandra.

Steg 4: Läs igenom bankens sida

Gå in på bankens hemsida och konsumera så mycket information du kan. Ta reda på deras avgifter, vilka tjänster de har, hur räntorna ser ut och vilka erbjudanden de har. Glöm inte att läsa det finstilta längst ner på sidorna.

Se till att banken erbjuder allt du behöver. Här kommer din lista från steg 3 väl till hands. Passa även på att ta anteckningar på varje bank, så att du kan jämföra deras tjänster och avgifter med de andra bankerna.

Steg 5: Kontakta banken

Har du några frågor så måste du kontakta banken. Fråga inte på forum eller någon kollega, det är bättre att gå direkt till källan. Då får du rätt svar, plus att du får ett hum om hur bra de tar hand om sina (potentiella) kunder.

Tar det 4 dagar för dem att besvara en enkel fråga, eller har du ett svar inom två timmar? Du kan hoppa över det här steget om du inte har någon fråga till banken om deras tjänster.

Steg 6: Kontakta din nuvarande bank

Med största sannolikhet vill din nuvarande bank ha kvar dig. Om du har varit med dem i 10 år, så är chansen god att de kan ge dig ett bättre erbjudande om du stannar hos dem istället för byta bank.

Om en annan bank erbjuder bättre X eller Y, fråga din nuvarande bank om de kan matcha det erbjudandet så att du slipper byta bank.

Många gånger är bankerna mer tillmötesgående är man tror. Framförallt om du har en bra ekonomi och har varit med dem i många år. Därför är det bättre att fråga än att inte göra det och potentiellt slippa behöva gå igenom proceduren att säga upp konton och skaffa en ny bank.


Fortsätt läsa på Formell

Lämna en kommentar