Ört-Ashwagandha

Ashwagandha: Bästa tillskotten 2020 & Effekter

Ashwagandha har använts i indisk läkekonst i flera tusen år för att bota en rad olika sjukdomar. Nuförtiden är det också ett populärt kosttillskott här i västvärlden.

Vad är Ashwagandha och hur påverkar den här örten vår kropp? Kan det verkligen bota sömnproblem och göra oss mindre stressade?

Vi har tittat på vad forskningen säger om Ashwagandha.

Men först har vi tittat på, och jämfört, olika Ashwagandha-tillskott.

Bästa Ashwagandha-tillskotten

Det finns väldigt många kosttillskott med Ashwagandha som basingrediens. En del lever upp till förväntningarna och andra är mindre effektiva.

Vi har granskat de populäraste Ashwagandha-tillskotten för att se vilka som ger bäst effekt mot stress, oro, ångest och sömnproblem.


Bäst i test: KSM-66 Ashwagandha
“Definitivt ett av de bättre kosttillskotten för att bli av med stress och oro.”


Bästa pulvret: RawPowder Ashwagandha Pulver
“Man får ett varmt lugn och blir fylld av harmoni kort efter att man har druckit pulvret.”


Väldigt populär: Healthwell Ashwagandha Kapslar
“Antalet positiva recensioner hos Hälsokost.se vittnar om hur effektiv den här burken är.”


Bra mot stress: Elexir Pharma Ashwagandha
“Innehållet är optimerat för dig som har svårt att koppla av och ofta känner oro.”


Stor mängd: Ashwagandha Premium
“Det unika med den här burken är att den innehåller mer Ashwagandha än de flesta andra”


Bäst i test: KSM-66 Ashwagandha


KSBM 66 är troligtvis det internationellt mest använda och erkända Ashwagandha-tillskottet.

Produkten framställs från ekologiskt odlad Ashwagandha och man använder varken lösningsmedel eller alkohol. När man framställer växten på det sättet så undviker man dåliga och skadliga ämnen, men det resulterar också i ett extrakt som är lätt för kroppen att ta upp.

Ett mycket bra kosttillskott som ger dig mer ork och energi. Man känner sig dessutom lugnare och behagligare i kroppen. Definitivt ett av de bättre kosttillskotten för att bli av med stress och oro. Helt klart vår favorit!

Finns hos:


Bästa pulvret: RawPowder Ashwagandha Pulver


Perfekt för dig som ogillar kapslar och tabletter.

Ett ekologiskt och finmalt pulver som gör sitt jobb. Blanda en tesked pulver med vatten, yoghurt eller i smoothien och du är klar för dagen.

Smaken är tyvärr inte den allra godaste, men den går att dölja om man blandar med yoghurt eller till och med kaffe.

Fungerar bra för att dämpa oro och ångest. Man får ett varmt lugn och blir fylld av harmoni kort efter att man har druckit pulvret. Ett naturligt och härligt sätt att bli av med stress på!

Finns hos:


Väldigt populär: Healthwell Ashwagandha Kapslar


Antalet positiva recensioner hos Svensk hälsokost vittnar om hur effektiv den här burken är. Inlägg efter inlägg berättar om hur man blivit lugnare, sover bättre, oroar sig mindre och kan fokusera bättre.

Vi skulle vilja beskriva det som en mjuk massage för själen. Det är inget mirakelmedel, men det hjälper verkligen mot stress och ångest.

Allt man känner är lugn och ro. Vi förstår varför den här burken från Healthwell har blivit så populär. Ett riktigt bra och, framförallt, billigt alternativ.

Finns hos:


Bra mot stress: Elexir Pharma Ashwagandha


Innehållet i den här burken skiljer sig en del mot övriga kosttillskott.

Utöver Ashwagandha, så finns även svartpepparextrakt som gör att kroppen lättare tar upp alla näringsämnen. Man har också lagt i Vitamin B5, som ju hjälper till att reglera dina stressnivåer och stabiliserar blodsockret.

Om du ofta känner dig stressad och har svårt att koppla av, så till den grad att det påverkar dina sociala relationer, ditt arbete och din sömn – då är det här en potentiell lösning. Innehållet är optimerat för dig som har svårt att koppla av och ofta känner oro. Vi gillar den här burken starkt!

Finns hos:


Stor mängd: Ashwagandha Premium


Healthwells premium-tillskott för Ashwagandha.

Utöver Ashwagandha så har man också lagt i piperin för att optimera kroppens upptagningsförmåga.

Det unika med den här burken är att den innehåller mer Ashwagandha än de flesta andra. Om du känner dig extra ångestladdad, stressad och oroad – men inget annat Ashwagandha-tillskott fungerat – då kan det här vara värt att testa.

Finns hos:


Vad är Ashwagandha

Ashwagandha är en ört som främst växer i Indien, Mellanöstern och Afrika. På svenska brukar örten kallas för ”indisk grinseng”.

Växten har använts inom indisk läkekonst, ayurveda, i flera tusen år för att bota en rad olika åkommor och sjukdomar. Ashwagandha främsta egenskap är dess lugnande effekt, så den använts flitigt mot stress och sömnproblem. Man använder också örten för diabetes, förstoppning, feber, ormbett och en hel del annat.

Ashwagandha anses vara en av de främsta örterna i indisk läkekonst, som sträcker sig bak över tre tusen år.

Idag har växten även blivit ett populärt kosttillskott i västvärlden.

[ Läs: Vi har testat spirulina ]

Vad är Ashwagandha bra för

Ashwagandha har lugnande och stärkande egenskaper, som sägs kunna både dämpa inflammationer och göra oss lugnare.

Även om det gjorts forskning på den här växten, så är andelen studier ytterst begränsad. Man är därför inte helt säker på vad som händer i kroppen när man konsumerar indisk grinseng.

Vi har tittat på flera studier för att se vilka potentiella hälsofördelar Ashwagandha har.

Kan reducera kortisolnivåer

Kortisol är ett stresshormon som våra kroppar utsöndrar som ett svar på stress, men också när vårt blodsocker blir för lågt.

Är det något Ashwagandha är synonymt med, så är det att motverka stress.

Men hur ligger det till egentligen?

Det finns en intressant studie innehållande 64 deltagare med en historik av kronisk stress. Ena gruppen fick två kapslar Ashwagandha per dag, innehållande 300 mg extrakt av växten. Den andra gruppen var placebogruppen.

Efter 60 dagar kunde man se en avsevärd skillnad. De som fått tillskott av Ashwagandha hade reducerat sina värden i alla stressrelaterade tester, till skillnad från placebogruppen. Framförallt kortisolnivåerna hade en påtaglig sänkning hos gruppen som fick tillskott.

Fler studier pekar på att tillskott av Ashwagandha sänker kortisolnivåerna och har en lugnande effekt på kroniskt stressade individer.

Testosteron och fertilitet hos män

I en studie innehållande 75 infertila män, kunde man se att tillskott av Ashwagandha ökade antalet spermier och deras rörlighet.

I samma studie kunde man också se att männen hade en ökning i både testosteronnivåer och antioxidantnivåer i blodet.

En andra studie visade på att männen som deltog också fick högre antioxidantnivåer i blodet och att deras spermier fick en bättre kvalitet. 14% av patienternas partners blev även gravida i anslutning till behandlingen.

[ Läs: Allt om vetegräs inom hälsokost ]

Kan ha egenskaper som motverkar cancer

Man har testat Ashwagandha på djur och i provrör, och resultaten har visat att withaferin, en bioaktiv förening i Ashwagandha, kan vara effektiv mot olika cancertyper.

Withaferin tros försvåra för nya cancerceller att växa fram, men också främja formationen av reaktiva syreföreningar inuti cancerceller, vilket stör deras funktion.

När man läser om Ashwagandha så menar många på att det kan hjälpa mot cancer. De flesta studierna har gjorts på djur och de indikerar att örten kan vara bra mot cancer. Men det är långt ifrån bevisat och vi behöver både fler och större studier för att klargöra hur det ligger till.

Kan sänka blodsockernivåer

Flera studier visar på att Ashwagandha kan sänka dina blodsockernivåer. I den här provrörsstudien tycks örten öka insulinutsöndring och förbättra insulinkänsligheten i celler.

Även om studierna inte är speciellt många, så tycks man ändå kunna se en direkt koppling mellan att konsumera Ashwagandha och lågt blodsocker. I Indien använder man växten bland annat mot diabetes.

I en kontrollerad studie kunde man se att extrakt av Ashwagandha minskade stressrelaterade symptom hos folk som lider av kronisk stress. Även i den här och den här studien har man kunnat se att Ashwagandha sänkt blodsockernivåerna hos deltagarna.

Det krävs fler och större studier för att vi ska kunna dra slutsatsen att örten sänker blodsockernivån. De flesta studier som gjorts i dagsläget har antingen brister eller är så pass små att det blir svårt att dra några definitiva slutsatser. Men vi kan se att det verkar finnas en korrelation mellan örten och vårt blodsocker.

Inte tillräckligt med studier

Allt som sägs om Ashwagandha ska tas med en nypa salt. Växten har använts i flera tusen år inom indisk medicinsk läkekonst och den har ett innehåll som påverkar oss starkt. Det råder inga tvivel om att den har en effekt. Frågan är exakt vilken effekt den har.

Den forskning som finns är väldigt liten och i en del fall är studierna bristfälliga. Exempelvis har man inte alltid använt sig av en kontrollgrupp. Flera studier har heller inte gjorts på människor, utan endast på djur eller i provrör.

Allt vi har är indikationer. Vi behöver mer västerländsk forskning för att klargöra exakt hur Ashwagandha påverkar våra kroppar och hjärnor. Av den anledningen bör du vara försiktig när du använder dylika tillskott och rådfråga alltid vårdgivare innan du gör förändringar i din diet.

[ Läs: Guiden till bästa GABA-tillskotten ]

Ashwagandha som kosttillskott

Att använda Ashwagandha som kosttillskott anses vara ofarligt. Vi behöver fortfarande mer forskning för att se vad eventuella hälsofördelar och potentiella bieffekter kan vara.

En del studier pekar på att tillskott av Ashwagandha kan öka testosteron och spermakvalitén hos män. Man har även sett att det är bra för att sänka blodtrycket. Ashwagandha har även en lugnande effekt som kan sänka dina stressnivåer.

Använd inte Ashwagandha om du är gravid eller ammar, det anses vara potentiellt farligt. Om du har diabetes eller magsår avråds du också från att använda det här kosttillskottet.

Ashwagandha anses vara säkert att konsumera som kosttillskott. Men rådfråga alltid din vårdgivare innan du gör några förändringar i din diet eller börjar ta något tillskott.

Biverkningar av Ashwagandha

Ashwagandha är fortfarande relativt okänd för västerländsk läkekonst. Det är ett väldigt populärt kosttillskott, men få studier, enligt västerländsk standard, har gjorts.

Eftersom inga större eller längre studier har gjorts, så vet vi ännu inte om det finns några biverkningar av att konsumera den här växten under en längre tid.

En del människor upplever mildare bieffekter, så som huvudvärk, sömnighet eller en upprörd mage. Väldigt få fall har rapporterats där folk fått en allergisk reaktion eller snabbare hjärtslag.

Ashwagandha är känt för att sänka blodtrycket och blodsockret.


Fortsätt läsa på Formell