6 tips för att sluta skjuta upp på saker

6 tips för att sluta skjuta upp på saker

Finns det något annat du borde göra nu? Skjuter du alltid upp saker till sista stund? Du är inte ensam. Som tur är finns det ett par tricks som kan få dig att sluta skjuta upp saker. Vi visar dig hur!

Du ska skriva den där tråkiga uppsatsen till skolan eller färdigställa projektanalysen på jobbet. Du fick en deadline på två veckor- för två veckor sen. Allt ska lämnas in imorgon och ångesten är total. Pappret är helt tomt!

Vi kan tyvärr inte göra arbetet åt dig och vi kan inte stanna klockan. Men vi kan hjälpa dig att få jobbet gjort nu och se till så att det inte händer igen.

Det här är sista gånger du skjuter upp någonting – någonsin!

6 tips för att sluta skjuta upp på saker

Att skjuta upp arbete kan få stora konsekvenser och det är svårt att ta sig ur bekvämligheten, när man väl börjat skjuta upp saker.

Metodik du kan använda dig av för att sluta prokrastinera är så enkel. Och vad är inte bättre än simpla lösningar på stora problem?

Så här gör du.

Gör en lista

Det starkaste vapnet i din arsenal: listan. Skriv ner vilka saker som ska göras och när du ska göra dem.

När du har allt nerskrivet och planerat, så blir det mycket lättare att börja vidta åtgärder.

Definitivt en av de bästa sakerna du kan göra för att få saker gjort! Det blir så mycket enklare att strukturera och göra saker när man ser det framför sig. Även om du kommer ihåg allt i huvudet, så är det lättare att få saker gjort när det finns nerskrivet på ett papper.

Bild-på-checklista

Identifiera dina negativa tankar

När du börjat tackla sakerna på listan så kommer det, förr eller senare, dyka upp tankar som vill att du skjuter upp saker. ”Du har gjort så mycket idag, gör sista uppgiften imorgon istället”, ”det finns så mycket tid kvar, ta ett par timmars paus” eller ”det här är tråkigt, jag orkar inte mer!”

Identifiera de här tankarna och sätt stopp för dem innan de utvecklas och blir starkare. Underhåll inte tanken, utan sätt ner foten och fokusera på nästa uppgift istället.

Dina negativa tankar hittar på ursäkter som rättfärdigar att du skjuter upp saker. Identifiera tankarna och sätt stopp för dem direkt.

Bryt ner stora projekt i små delar

Att ha en massiv uppgift framför sig kan kännas överväldigande och omotiverande. Men försök inte göra lite av allt, dela istället upp projektet i flera delar och gör dem en efter en.

Genom att dela upp arbetet i flera delar så känns uppgiften mindre påtaglig och mer förståelig. Framförallt om du belönar dig själv med en paus efter varje enskild uppgift som du avklarat.

[ Läs: 10 attribut som skiljer bra från dåliga ledare ]

Bort med distraktioner

En av de största distraktionerna idag är mobiltelefonen. Notifikationer dyker upp, någon skickar ett meddelande på Whatsup och sen sitter man där och scrollar runt på Instagram eller Pinterest.

Titta på listan vad som ska göras, bestäm hur lång tid du ska arbeta och håll dig sedan borta från potentiella distraktioner. Stäng av TVn, lägg mobilen på ljudlös i ett annat rum och börja arbeta.

Många ryser när man ber dem lägga ifrån sig mobilen. Men om den ligger i ett annat rum i en timme – vad kan hända? Efter att du har arbetat non-stop i en timme så kan du, med gott mod, belöna dig själv med att återgå till mobilen.

Tjej-surfar-på-mobilen-och-laptop

Belöna dig själv

Har du mycket arbete framför dig och känner dig omotiverad? Istället för att skjuta upp arbetet, motivera dig själv med en morot. Choklad, pizza, en film – vad än du känner att du förtjänar och som kan få dig motiverad.

Det absolut bästa är att ignorera motivationsbristen och enbart fungera utifrån ren och skär disciplin. Men ibland behöver vi alla lite hjälp på traven och då kan en belöning i slutet öka produktiviteten.

Se bara till att inte belöna dig innan arbetet är slutfört!

Börja med den svåraste uppgiften

Vanligtvis brukar man ta de lättaste först, men många gånger är det ett sätt att skjuta upp på det svåra. Ta istället den tunga uppgiften först, få det överstökat.

Det kommer att kännas mycket skönare när du har det avklarat och resten av dagen består av enklare uppgifter.


Fortsätt läsa på Formell:

Lämna en kommentar