En dålig chef är lite som en hicka. De tre första hickningarna kan man leva med, men så fortsätter det. ”Oh nej, inte det här igen!” Ju längre tiden går, desto mer frustrerande och förhindrande blir det. Till slut är det allt som ockuperar ditt sinne, även om du inte försöker tänka på det, i hopp om att hickan ska gå bort.
Ja, dåliga chefer kommer i alla möjliga former och versioner. De flesta av oss har råkat ut för dem, eller så har vi hört skräckhistorier från familj och vänner. Klart är i alla fall att ingen vill jobba med en dålig ledare, även om det ibland känns som att man måste.
Har du precis varit på en jobbintervju och är osäker på chefen? Vill du se om din nuvarande chef passar in på listan över ”dåliga chefer”? Då får du inte missa den här listan!
10 kännetecken för en dålig chef
Alla chefer har bra och dåliga egenskaper. Ingen är perfekt. Men det finns ett par saker som brukar utmärka chefer som verkligen inte borde leda andra människor. Här är 10 varningslampor att hålla utkik för.
Kritiserar offentligt
Ingen anständig chef kritiserar en medarbetare offentligt, det går emot allt vad ledarskap heter. Om din chef brukar kritisera människor helt öppet, så kan du vara säker på att du har en dålig chef.
Kritik ska framföras mellan chefen och de inblandade. Att göra det inför hela kontoret kan uppfattas som förödmjukande och respektlöst. Det gäller även när man diskuterar prestationer och resultat. Om någon underpresterar så ska det kommuniceras mellan chef och den enskilda medarbetaren, inte hela avdelningen.
Offentlig kritik är en tydlig indikation på att man har att göra med en dålig chef.
Micromanagement
För den oerfarna och inkompetenta chefen kan det låta som en bra idé, men i själva verket är det kontraproduktivt.
En chef som hela tiden tittar över din axel och som hela tiden vill styra och påpeka detaljer i ditt arbete, är minst sagt en börda. I många fall leder det till att människor blir oproduktiva, slösar tid och blir stressade.
Istället för att fokusera på arbetet i sin helhet, så tvingas man istället lägga fokus på att försöka göra minsta lilla detalj perfekt. Det handlar nu inte om att göra ett snabbt och kvalitativ arbete, utan om att göra chefen nöjd med saker som egentligen saknar betydelse.
Den här typen av ledarstil tenderar att skapa stora barriärer mellan chef och anställd. Att hela tiden vara bevakad och få instruktioner på småsaker kan kännas förminskande och påträngande.
En chef måste kunna ha förtroende för sina anställda, eller åtminstone kunna ge illusionen av det.
[ Läs: Vad gör en projektledare ]
Visar aldrig uppskattning
En del chefer är snabba på att kritisera saker och ting, men visar sällan uppskattning. Ett enkelt ”tack” eller ”bra jobbat” kan göra mycket, både för medarbetaren personligen och för relationen mellan chef och medarbetare.
Människor vill känna att de fyller en funktion och att de är uppskattade.
En bra chef har en sund balans mellan komplimang och kritik. En dålig chef är oförmögen att visa uppskattning till sina anställda.
Lyssnar aldrig
Chefer har många gånger mycket att göra, med flera bollar i luften. Men det betyder inte att man ska avfärda sina kollegor när de kommer med feedback eller idéer.
Det finns alltid tid för att lyssna på sina anställda. Få saker är så frustrerande som att ha en arbetsgivare som inte lyssnar på sina medarbetare och det kan få stora konsekvenser på kontoret. I många fall kan det resultera i att de anställda bryr sig mindre om företaget och arbetet, eftersom chefen inte tycks bry sig om de anställda. ”Om han inte bryr sig, varför ska vi bry oss?”
Är du en chef med ett sprängfyllt schema och knappt hinner se dina anställda under dagen? Börja då planera in samtal och möten med dina medarbetare i din kalender. Visa att du är tillgänglig. Moralen är gruppen är viktig.
Favoriserar
Det är fullt naturligt att man inte gillar alla människor, även för chefer och ledare. Men det betyder inte att en chef bör särbehandla eller favorisera människor baserat på personliga preferenser.
Att tilldela viktiga projekt till den som är mest kompetent är helt i sin ordning. Men att tilldela projekt till någon baserat på något annat än kompetens, erfarenhet eller jobbfördelning är fel.
Många arbetsplatser har förlorat utmärkta medarbetare, enbart på grund av att chefen gav någon oförtjänta förmåner bara för att de är vänner.
En bra chef är professionell, rättvis och ser till företaget och de anställdas bästa. Att favorisera någon eller några på kontoret kan leda till dålig stämning och konflikter.
Saknar vision
En chef är inte bara till för att skapa scheman och fördela arbete. Han ska också kunna motivera, utveckla och föra skutan framåt. Han är en ledare.
En ledare utan vision arbetar planlöst utan ett riktigt mål. Dels kommer den omotiverade attityden att färga av sig på de anställda, men det kan även skada produktiviteten.
En bra chef förmedlar en klar vision över målet och hur gruppen ska ta sig dit. En dålig ledare gör precis det motsatta.
[ Läs: Vår stora guide till 7 effektiva ledarskapsstilar ]
Bryter sina egna regler
Det är svårt att respekt och förtroende för en manager som sätter upp regler, för att själv bryta dem nästa dag.
Ett exempel är en arbetsplats där ingen fick ta semester under December månad, eftersom företaget har fullt upp med kunders bokslut. Inte ens ett par dagar vid jul eller nyår fick de anställda ta ledigt. En anställd hade frågat om dispens ett par månader innan, då hon önskade ta ledigt en fredag i December för att underlätta en resa med sina barn. Svaret blev nej.
Kort därefter satt chefen i fikarummet och funderade högt huruvida han skulle ta ut sin semester i december eller ”spara semestern till nästa år”. Till allas förvåning bestämde han sig för att resa runt i Europa under två veckors tid i december.
Upprorsstämningen kan endast jämföras med den av Franska revolutionen.
Vägrar acceptera feedback
Många företag och korporativ har nuförtiden en kultur där cheferna måste ha regelbundna möten med sina anställda. Huruvida dessa brukar vara produktiva låtar vi vara osagt, men problemet där medarbetare inte ges chansen att lämna feedback börjar bli ovanligt.
Anställda vill känna att deras input är av betydelse och att de har något att säga till om. Därför är det viktigt att du som chef lyssnar på vad dina kollegor har att säga. Även om deras feedback inte kommer att implementeras eller förändra något, så är det viktigt att man uppmärksammar dem.
Lyssnar inte din chef på feedback? Då är det stor chans att fler punkter i den här listan stämmer in på honom.
Svarar inte sina medarbetare
Ett vanligt problem i modern tid där en stor del av vår kommunikation sker via email eller Skype.
En chef som inte svarar på email från sina anställda ger sken av att han inte bryr sig och att personen bakom mailet inte är viktig. Oroväckande många människor har erfarenhet av managers som inte svarar på deras mail.
Det kan finnas naturliga orsaker till varför du inte får svar på dina mail. Att springa på möten hela dagen och en överfull inkorg kan göra att man glömmer bort att svara ibland. Om det däremot sker regelbundet så kan man fråga sig om personen verkligen är lämplig som chef.
En stor del av ledarens jobb är att ta hand om sina anställda även socialt, det innefattar bekräftelse och svar på tilltal.
Även om mailet är relativt oviktigt, så är det hövligt att ibland svara bara för att bekräfta att man mottagit informationen.
Att inte svara på sina medarbetares email är en varningslampa, men var försiktig med att läsa in för mycket i situationen.
Har aldrig fel
Ett dåligt attribut för såväl chef som anställd. Att aldrig medge att man har fel tyder på ett uppblåst ego och att man inte vågar gå ur sin komfortzon.
Att kunna erkänna sina fel kan vara förtroendeingivande, då man visar på ärlighet och en känsla för vad som är rätt. Om chefen däremot har gjort fel och alla vet om det, men trots det vägrar erkänna det, så kan förtroendet och respekten för personen få sig en riktig törn.
Personer som aldrig har fel kan även ses som en risk. Eftersom de uppfattas som oärliga, så blir omgivningen osäker på hur långt personen kan gå för att ”bevisa sin oskuld”. Kommer han ett skylla på någon annan nästa gång?
En dålig chef tar inte ansvar för sina handlingar. Ett omoget karaktärsdrag som kommer att påverka dennes förtroende och auktoritet negativt.